În anul 1892, la Găineşti (actualmente în comuna Slatina, județul Suceava), a fost pus în funcțiune primul funicular cu vagoneţi funcţionând pe plan înclinat din Regatul României și printre primele din Europa (alături de cel de la Comandău, inaugurat la 1890). Această minune a tehnicii şi a ingeniozităţii acelor vremuri realiza transferul de masă lemnoasă din Bucovina (atunci sub ocupaţia Imperiului Austro-Ungar) către Regatul României și transportul masei lemnoase recoltate din zonele greu accesibile. La inaugurarea acestuia a participat Ioan Lazăr Kalinderu, jurist, silvicultor și publicist român, confident al regelui Carol I, care a slujit timp de treizeci de ani ca administrator al domeniilor coroanei și timp de trei ani ca președinte al Academiei Române.
Pădurile din Domeniile Coroanei totalizau 84000 ha, dintre care 67000 ha la munte, 5000 la deal și 12000 la câmpie. Exploatabile forestier erau 97.3% și doar 2.7% erau neproductive. Pădurile erau de fag, brad, stejar, salcâm sau ulm. S-au realizat împăduriri în nisipurile Sadovei și exploatările de pădure urmau un sistem silvic strict. Transportul buștenilor recoltați până la gatere sau gări se făcea pe ape, căi ferate înguste sau pe drumurile de acces existente în acele timpuri. S-au construit circa 60 de kilometri de cale ferată și un funicular de 1.5km cu 6 locomotive care aveau o putere de 240 cai. Gaterele erau la Poiana Doamnei, Găinești și Borca la Mălini și la Piatra Corbului și Ața la Bicaz.Domeniile Coroanei sunt proprietatea Statului român; numai veniturile obținute din exploatarea lor comercială (uzufructul) sunt destinate susținerii activității Familiei Regale.
Pădurile din Domeniile Coroanei totalizau 84000 ha, dintre care 67000 ha la munte, 5000 la deal și 12000 la câmpie. Exploatabile forestier erau 97.3% și doar 2.7% erau neproductive. Pădurile erau de fag, brad, stejar, salcâm sau ulm. S-au realizat împăduriri în nisipurile Sadovei și exploatările de pădure urmau un sistem silvic strict. Transportul buștenilor recoltați până la gatere sau gări se făcea pe ape, căi ferate înguste sau pe drumurile de acces existente în acele timpuri. S-au construit circa 60 de kilometri de cale ferată și un funicular de 1.5km cu 6 locomotive care aveau o putere de 240 cai. Gaterele erau la Poiana Doamnei, Găinești și Borca la Mălini și la Piatra Corbului și Ața la Bicaz. La capitolul industrie s-au făcut ateliere pentru fabricarea porților, ferestrelor, vase de lemn, mobilă, etc. Au existat și parcuri pentru vânătoare, unul la Mălini și unul la Bicaz, la Dubroveț era o fazanerie, etc.
Resurse bibliografice:
Surse documentare referitoare la pădurile sucevene, Varvara Aioanei, 1983.
Căi și posibilități de dezvoltare a turismului rural în Depresiunea Găinești, Radu Țigănașu, 2009.
Sursa foto: Vasile Pârlac: civilizațial lemnului în Romania-facebook;
sursa Știri din Bucovina