Când ai mai mult, dă mai mult, iar dacă ai mai puțin, dă mai puțin, dar nu pregeta să faci bine în niciuna din zilele vieții tale. – a fost unul dintre îndemnurile cu care Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, a bătut la inima celor prezenți astăzi, 3 noiembrie 2024, la Mănăstirea „Sfântul Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava”, lecturând Decalogul la Duminica a XXII-a după Pogorârea Duhului Sfânt.
În această zi în care este relatată Pilda bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr, Întâistătătorul Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților a săvârșit Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie sub streașina mănăstirii în al cărei tezaur se află un odor neprețuit, cinstitele moaște ale Sfântului Ioan cel Nou. Ierarhul a fost înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, din care au făcut parte slujitori de la Mănăstirea „Sfântul Ioan cel Nou” și clerici de la Centrul Eparhial Suceava, între care arhim. Paraschiv Dabija, vicar administrativ.
La eveniment au fost prezenți numeroși credincioși, veniți să se bucure de binecuvântarea arhierească și să înalțe rugăciuni la racla cu moaștele ocrotitorului Sucevei, grabnic ajutător și mare făcător de minuni, răspunsurile liturgice fiind date de Corul Mixt al Catedralei Arhiepiscopale, dirijat de părintele Ionuț Lucian Tablan Popescu.
Cuvântul de învățătură în cadrul căruia a fost tâlcuită pilda rânduită pentru această zi a fost rostit de protosinghelul Gherasim Soca de la Mănăstirea Putna. Preacuvioșia sa a evidențiat faptul că dobândirea veșniciei depinde de starea lăuntrică, de alegerile fiecăruia și de felul în care creștinul își pregătește inima pentru viața de apoi.
„Între viața de aici și viața de dincolo este o continuitate. Între cele două realități este o legătură strânsă pe care ne-o redescoperă pilda de astăzi. Ce caracterizează așezarea noastră în rai sau în iad? Starea inimii noastre ne pregătește pentru un anumit mod de viețuire după moarte. Dumnezeu caută la inima omului. Judecata lui Dumnezeu se va face nu în funcție de faptele omului, ci de urmările acestor fapte în inima omului. Viața veșnică este legată de starea lăuntrică a noastră. Cu această stare mergem mai departe.”
Părintele protosinghel a accentuat și realitatea vieții de dincolo de moarte, punctând faptul că odată cu jertfa Mântuitorului înaintea omului s-au deschis două căi, una care duce spre Dumnezeu, una care te îndepărtează de Dumnezeu, balanța opțiunii spre una sau alta fiind înclinată de săvârșirea faptelor de milostenie: „Unii văd în cuvintele lui Avraam adresate bogatului, «între noi și voi este o prăpastie de netrecut”, un argument al încremenirii situației sufletelor după despărțirea de trup. Protestanții, mai ales, văd aici un argument al zădărniciei rugăciunilor pentru cei adormiți. Dar bogatul vorbea cu Lazăr și cu Avraam. În plus, el dorea să-și schimbe starea, dar nu avea cine să-l ajute. Să nu uităm că Mântuitorul rostește parabola într-un context evreiesc. Cu adevărat era o prăpastie de netrecut. Dar Hristos schimbă acest context. Hristos a sfărâmat peretele cel din mijloc și cele două realități au devenit una. Pogorârea la iad este începutul eliminării prăpastiei dintre rai și iad. Hristos ridică din iad pe cei care Îl așteptau, care au murit în nădejdea vieții veșnice.”
Nu în ultimul rând, părintele i-a îndemnat pe cei prezenți să cultive relația cu Dumnezeu prin pocăință și rugăciune pentru a avea o stare a inimii pregătită de a face față realităților din Împărăția lui Dumnezeu, din Împărția iubirii, a păcii, a bucuriei și a dreptății.
Înaltpreasfințitul Părinte Calinic i-a mulțumit oaspetelui pentru predică și i-a invitat pe cei prezenți să lectureze exegeza la Duminica a XXII-a după Rusalii, intitulată „Iadul – prăpastia dintre omul sărac și omul meschin!”, publicată pe site-ul Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților.
În continuare, chiriarhul locului a dat citire unui Decalog prilejuit de mesajul evanghelic al acestei duminici care amintește de tânguirea bogatului nemilostiv, aruncat în focul cel veșnic, dar și de odihna de-a pururea în sânul lui Avraam a săracului Lazăr, text în care îndeamnă la cultivarea virtuții milosteniei, pentru a afla răspuns bun la Judecata cea de obște și a primi răsplătire aducătoare de bucurie de la Cel Preaînalt.
La final, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților i-a binecuvântat cu apă sfințită pe credincioșii care au venit cu multă evlavie și dragoste să îl cinstească pe Marele Mucenic Ioan, care le este neprețuit mijlocitor înaintea tronului Preasfintei Treimi ori de câte ori îi cer ajutorul, nu înainte de a rosti rugăciuni de dezlegare și rugăciuni pentru sănătate trupească și sufletească, dar și pentru cei care sunt în depresie și în alte suferințe sufletești.
Daniela Livadaru
Irina Ursachi
sursa NewsBucovina